Aalborg Kommune logo IT vejledninger

Hvad gør jeg når jeg får en ny PC leveret

Her ser vi på hvordan du kobler computeren til, hvordan du logger på første gang og hvad du kan gøre, hvis du har brug for hjælp.

Hvad gør jeg når jeg får en ny PC leveret? (Video version)

 

Hvad gør jeg når jeg får en ny PC leveret? (Tekst version)

 

  1. Din nye pc kommer i en papkasse, som indeholder alle de ting du skal bruge, den inden holder følgende:
    • Det er din nye computer.
    • Strømforsyning og et strømkabel.
    • En flyer som oplysninger om, hvem du skal kontakte, hvis du har brug for mere hjælp.
  2. Hvis du har en computer i forvejen, kan du lave en backup af dine indstillinger, favoritter og standart printer, og få det dem ind på din ny computer.

  3. Hvis du har fået en USB C dock sammen med din computer, skal du sætte docken til computeren.

  4. Det gør du ved først at sætte dock’ens strømkabel i under docken og det andet stik i stikkontakten.


    Bund af G5 DockBund+strøm af G5 Dock.PNG
  5. Så tager du USB C kablet, og sætter det i computeren

  6. Hvis du ikke har en dock, bruger du computerens strømforsyning

  7. Tænd computeren

  8. Som det første skal du vælge sprog -dansk, derefter skal du vælge område – Danmark. Herefter starter din PC en førstegangskonfiguration, som tager omkring 5 minutter.

  9. Når din 5 minutter er gået, så er du nu klar til at logge på. Her skal du bruge det brugernavn og kodeord, du har fået udleveret.

  10. Du kan tage fat i din leder, hvis du ikke har fået loginoplysningerne.

  11. Når du er logget på, er du klar til at gå i gang med at bruge computeren, du har fra starten af adgang til værktøjerne, som f.eks.
    • Outlook, word, excel og Teams.
    • AnyConnect
    • Samt andre applikationer.

  12. Hvis du har brug for at installere særlige programmer eller fagsystemer, kan du få hjælp til hvordan du gør det, ved at se vejledningen ”Installer programmer med Software Center”.

    Du kan også se vejledningen ”Sådan tilslutter du din USB-C dock korrekt”, hvor du f.eks. lærer, hvordan du sætter en eller flere skærme til docken.

 

  • Hvis du har brug for hjælp kan du kontakte IT-Supporten på 99137913 eller oprette en sag via denne formular: IT-fejlmelding